Constructiv-colloquium De bouw, een stiel met stijl
Successleutels in de zoektocht naar geschikte medewerkers
De boodschap tijdens het zeventiende Constructiv-colloquium De bouw, een stiel met stijl op Matexpo2019 was duidelijk: de bouwsector moet in de zoektocht naar geschikt personeel vernieuwende stappen nemen in de stijl waarop de stiel wordt uitgedragen. Maar hoe en waar te beginnen?
Het vinden en behouden van voldoende competent personeel is een werk dat nooit af is.
Ondanks dat de bouw gekenmerkt wordt door innovatie en creativiteit, moet de sector dagelijks opboksen tegen de gekende vooroordelen zoals ‘oubollig’, ‘gevaarlijk’, ‘zwaar’, en ‘niet sexy’.
Erwin Verheye, voorzitter bouwplatform West-Vlaanderen:
Is dat zo? Zeker niet, maar we worden voorbijgelopen door andere sectoren die inzetten op hun imago. Ook in de bouwsector kan men groeien en bloeien. We kunnen ons echter de vraag stellen of deze boodschap helder genoeg aankomt bij de doelgroepen. Dringende actie is nodig, op maat van het publiek dat we voor ogen hebben.
Doelgroep jongeren: een situatieschets
Dé jongere bestaat niet; alle jongeren zijn anders. We moeten dus duidelijk bepalen wie we willen bereiken en hoe, maar we mogen ons vooral niet beperken tot één medium om hen te bereiken. De huidige generatie kan worden bestempeld als ‘crisisbaby’s’, opgegroeid in tijden van terrorisme en angst en overbeschermd door de ouders. 18 is dan ook het nieuwe 15.
Veel jongeren wonen tot hun 25ste of 26ste thuis, 28,7% behaalt pas na de leeftijd van 23 jaar een rijbewijs en ouders hebben meestal de bepalende stem in de studiekeuze. De jongeren van de toekomst zijn divers en stedelijk.
Jo De Poorter, communicatiestrateeg:
Het succesrecept is vrij simpel, maar niet gemakkelijk uit te voeren.
Succesvolle communicatie
Succesvolle communicatie wordt bepaald door de combinatie van zes factoren die gemakkelijk onthouden kunnen worden aan de hand van de eerste letters van het woord succes.- S: simpel: hou het simpel door te selecteren en te beperken
- U: uitzonderlijkof memorabel
- C: concreet/duidelijk/toegankelijk
- C: credibelof betrouwbaar
- E: emotieof gevoel
- S: scoren, gebonden aan een resultaat