Vlaanderen


Samenwerkingsovereenkomst

Constructiv werkt al jarenlang samen met het bouwonderwijs in Vlaanderen. De huidige samenwerking wordt formeel beschreven in de samenwerkingsovereenkomst met Onderwijs Vlaanderen, die werd afgesloten op 1 september 2015. Het belangrijkste onderdeel van deze samenwerking is dat Constructiv zich engageert om een ruim en gratis opleidingsaanbod uit te werken voor leerlingen en leerkrachten. Dit aanbod is zeer populair: hiermee bereikt Constructiv 95% van alle bouwscholen in het secundair onderwijs. 

De samenwerkingsovereenkomst voorziet ook dat Constructiv handboeken aan scholen aanbiedt aan een sterk gereduceerde prijs. Deze handboeken kunnen gratis gedownload worden via de digitale bibliotheek van Constructiv, Building Your Learning, en worden ook regelmatig geüpdatet. De handboeken kunnen integraal of per module gedownload worden.

Dankzij de samenwerkingsovereenkomst krijgen de scholen bovendien goedkoper toegang tot materialen en grondstoffen voor de bouw- en houtopleidingen via de samenwerking met Fema-Feproma en de houtsector. Verschillende handelaars en leveranciers hebben interessante aanbiedingen voor scholen in hun buurt.

De acties in het kader van de samenwerkingsovereenkomst, het organiseren van VCA-examens en het beleidsmatige werk worden gecoördineerd vanuit de hoofdzetel in Brussel. Daarnaast zijn er echter ook tal van acties om het regionale bouwonderwijs te ondersteunen. Naast infodagen voor scholen en interactieve dagen voor leerlingen organiseert en ondersteunt Constructiv ook doedagen, jobbeurzen, enz.


Beleid en overleg

In het kader van de samenwerkingsovereenkomst worden de bovenstaande acties tweemaal per jaar besproken op de begeleidingscommissie onderwijs, waarin de Vlaamse sociale partners van de bouwsector en de pedagogische begeleiders voor het bouwonderwijs van de verschillende koepels en netten verenigd zijn. Zij overlopen de voorbije acties, sturen ze bij waar nodig en evalueren nieuwe ideeën. De ondersteuning van het bouwonderwijs gebeurt in onderling overleg.

Naast de concrete acties naar scholen toe buigt de commissie zich ook over beleidsmaterie, geeft ze adviezen aan de verschillende overheidsinstanties, werkt ze mee aan allerhande projecten, stelt ze beroepscompetentieprofielen en standaardtrajecten op, enz.

Een kort overzicht van onze opleidingsacties in 2019

In het schooljaar 2018-2019 namen 7.243 leerlingen uit 191 scholen deel aan 33.547 uren opleiding, waarvan 40% veiligheidsopleidingen waren. Voor leerlingen waren de meest populaire opleidingen Veilig werken op hoogte module 1 en 2, Plaatsen van Gyproc-wanden, Duurzaam en BEN-bouwen en Gebruik van PBM's

■ De meest gevolgde opleidingen voor leerlingen

  • Veilig werken op hoogte module 2
  • Veilig werken op hoogte module 1
  • Plaatsen van Gyproc-wanden
  • Duurzaam en bijna-energieneutraal bouwen (BEN)
  • Gebruik van PBM’s

Bron: Constructiv

361 leerkrachten uit 160 scholen namen deel aan 2.832 uren opleiding. Leerkrachten kozen het vaakst voor VCA, hoe breng ik het aan mijn leerlingen?, SketchUpen Meng de mentor.

■ De meest gevolgde bijscholingen voor leerkrachten 

  • VCA, hoe breng ik het aan mijn leerlingen?
  • SketchUp
  • Meng de mentor
  • Veilig werken op hoogte module 3
  • VCA Leidinggevenden

Bron: Constructiv


VCA

Niet alle samenwerkingen vallen binnen dit formele kader. Ook buiten het samenwerkingsakkoord gebeuren er acties die ten goede komen aan leerlingen in het bouwonderwijs. Zo is Constructiv erkend als examencentrum om VCA-attesten uit te reiken.

Naast het opleidingsaanbod hierboven biedt Constructiv kosteloos VCA-examens aan aan alle Vlaamse onderwijsinstellingen met een studieaanbod in de studiedomeinen bouw, verspreid over de derde graad TSO, BSO, de kwalificatiefase van het BuSO, duaal leren en de jongeren uit DBSO met een OAO. Scholen kunnen hun leerlingen bouwonderwijs inschrijven voor VCA. De examinering gebeurt gedeeltelijk met financiële middelen vanuit het Departement Onderwijs en Vorming en werd uitgebreid naar andere sectoren (hout, metaal en elektriciteit). 

In het schooljaar 2018-2019 werden 1.752 VCA-examens afgenomen door Constructiv. 

Bron: Constructiv

In 2020 zal Constructiv bijkomend beschikken over een nieuw mobiel examencentrum: de ConstruBus.


Onderwijsacties in Vlaanderen

Constructiv denkt samen met scholen na over korte- en langetermijnsopleidingsplannen op maat van leerlingen en over de professionalisering van leerkrachten. Ons dienstenaanbod wordt jaarlijks geüpdatet, zodat het onderwijs de recentste ontwikkelingen in de bouwsector en de vakspecifieke domeinen kan volgen. 

Zo nodigt elk regionaal Constructiv-kantoor bij de start van het schooljaar de scholen uit. Zowel voltijdse als deeltijdse scholen krijgen op deze momenten zicht op de acties die op touw staan in het komende schooljaar. Het gratis opleidingsaanbod wordt toegelicht en sectorale ondersteuningsmaatregelen (zoals de premies voor alternerend leren) worden uitgelegd. Het is ook het uitgelezen moment om enkele publicaties voor te stellen en in te gaan op eventuele cao-wijzigingen die een impact hebben op leerlingen met een leerovereenkomst. 

De meeste Vlaamse regio’s nodigen de scholen met hun leerlingen ook aan het einde van het schooljaar uit voor een interactieve dag met allerlei workshops rond thema’s die de leerlingen aanbelangen. Veiligheid, arbeidsmarktinformatie en werken met een simulator of bouwkranen komen hierin aan bod. Deze dagen hebben een andere naam per regio: Building the Future in Oost-Vlaanderen, Construland in Vlaams-Brabant en Veiligheidsdagen in West-Vlaanderen en Antwerpen. 

Er wordt ook steeds meer ingezet op het hoger onderwijs, zoals de HBO-5-opleidingen en de bacheloropleidingen. Waar mogelijk, en met akkoord van de sociale partners, kunnen hier samenwerkingen opgebouwd worden. Steeds meer werknemersprofielen in de bouwsector komen immers tussen het niveau van arbeider en bediende te liggen. Een sectorale ondersteuning is ook voor deze studenten een meerwaarde.

 

Overdracht naar de arbeidsmarkt

Bouwbedrijven hebben nood aan goed opgeleide jongeren die instromen op de arbeidsmarkt. Daarom proberen we jongeren warm te maken voor de bouwsector en laten we hen kennismaken met uiteenlopende innovatieve technieken. Voor praktijkleerkrachten is het echter niet altijd mogelijk om tijdens hun lessen de nieuwste technieken aan te bieden. Constructiv probeert om de afstand tussen bedrijven en het (bouw-)onderwijs te verkleinen en bij te dragen aan een positief imago van de bouwsector door allerlei initiatieven op te zetten. 

Om leerlingen uit bouwopleidingen de weg te tonen naar de bouwsector, organiseren onze regionale adviseurs onder andere praktische infosessies over werken in de bouwsector. Dankzij sectorale inspanningen en federale subsidiemiddelen kunnen deze infosessies rechtstreeks in de scholen georganiseerd worden en kan de school zelf de inhoud ervan bepalen uit een keuzemenu. Zo willen we jongeren overtuigen dat de stap naar de bouwsector loont: we geven niet alleen toelichting over de verloning in de sector, maar ook over de aanvullende sectorale voordelen voor arbeiders. 

Verder wil Constructiv door initiatieven zoals Building the Future, Veiligheidsdagen, Construlanden Bouwskills 2.0 de bouwsector ook in haar moderne vorm tonen.



Instroom in het bouwonderwijs: hoe creatieve scholen het verschil kunnen maken

Een vraag die constant leeft in de bouwsector, is of er ook in de toekomst voldoende instroom zal zijn. Deze vraag heeft een groeiende impact op de activiteiten van Constructiv.


Ondersteuning van het duaal leren

Duaal leren is een specifieke opleidingsvorm die de sociale partners naar voren hebben geschoven als de ideale opleidingsvorm om een bouwberoep aan te leren. De leerling leert het beroep zowel bij de onderneming als op school en bouwt zo de nodige kennis en competenties op.

De sociale partners willen enerzijds leerlingen stimuleren om voor dit systeem te kiezen en anderzijds de leerlingen binnen duale leertrajecten ondersteunen, zodat zij zo min mogelijk vroegtijdig uitvallen en zo veel mogelijk doorstromen naar de bouwsector.


Duaal beleid

Ook beleidsmatig wordt duaal leren ondersteund. Zo wordt bepaald welke trajecten duaal aangeboden zullen worden, worden de inhouden van deze trajecten bepaald in samenwerking met het onderwijs en worden allerlei beleidsaanbevelingen gedaan.

Lerend netwerk duaal

Reeds twee schooljaren brengen wij Antwerpse en Vlaams-Brabantse scholen met een aanbod ruwbouw in duaal leren samen onder het lerend netwerk duaal leren.

Opleidingsweek in een duaal traject

Om een maximale ondersteuning te bieden bij de voorbereiding op hun duale traject, organiseerde Constructiv bij het begin van het nieuwe schooljaar in elke Vlaamse regio een opleidingsweek waaraan elke duale leerling bouw kosteloos kon deelnemen.

Erasmus Duaal

Door de groeiende globalisering is het ook vanuit het onderwijs evident dat leerlingen zich bewust moeten worden van het feit dat ze niet enkel lokaal, maar gerust internationaal mogen leren denken.

Instroom – werking rond werkzoekenden

Sinds enkele jaren zet Constructiv ook sterk in op de ondersteuning van ondernemingen bij het vinden van geschikt personeel. Net zoals alle technische profielen zijn ook bouwprofielen moeilijk te vinden. Het aanbod is kwantitatief niet toereikend en kwalitatief gezien is het aanbod onvoldoende afgestemd op de noden van de bouwbedrijven (kennis van veiligheid, technieken, materiaal en de taal).


Onze instroomacties omvatten het instroomproces van a tot z:

▪ verhogen van het aantal niet-werkende werkzoekenden (NWWZ) die geïnteresseerd zijn in een bouwberoep (bereiken van de doelgroep)
▪ persoonlijke opvolging bij de zoektocht naar werk (screenen en oriënteren)
▪ kwalitatieve versterking van deze personen (doorverwijzen naar opleidingen en stages, aanreiken van hefbomen)
▪ matching tussen ondernemingen en werkzoekenden
▪ opvolging van de tewerkstelling

In de gewesten worden in grote lijnen dezelfde acties gevoerd, maar met andere partners en middelen. In 2017 werd in Brussel de tewerkstellingspool ConstruCity opgericht, in Vlaanderen gebeurt de werkzoekendenwerking in nauwe samenwerking met VDAB via de samenwerkingsovereenkomst Sectorale Arbeidsbemiddeling Bouw (SAB), en in Wallonië wordt de werking gefinancierd met subsidies vanuit de federale overheid en wordt samengewerkt met verschillende partners zoals Forem.




Vlaams Opleidingsverlof

Sinds 1 september 2019 zijn nieuwe financiële stimuli beschikbaar in Vlaanderen om bedrijven te ondersteunen in hun opleidingsbeleid. Constructiv informeert bedrijven over deze nieuwe mogelijkheden en ondersteunt hen bij de concrete administratieve stappen om deze financieringen te bekomen.

Bedrijven kunnen via Constructiv aanspraak maken op sectorale tussenkomsten van € 15/opleidingsuur in de loonkost van hun bouwvakarbeider (tot 31 uur opleiding per arbeider op schooljaarbasis) of op de subsidies van het Vlaams Opleidingsverlof (vanaf 32 uur opleiding per arbeider op schooljaarbasis). 

Voor bedrijven met hun maatschappelijke zetel in Brussel en Wallonië en zonder vestigingseenheid in Vlaanderen wijzigt er niets. Voor hen gelden de voorwaarden van betaald educatief verlof zoals in de voorbije jaren. Dit wordt automatisch behandeld via de opleidingsplannen van de bouwbedrijven bij Constructiv.




Over Constructiv
Constructiv is de dienstverlenende organisatie van en voor de bouwsector. Als fonds voor bestaanszekerheid, opgericht door de sociale partners van het bouwbedrijf, ijvert onze organisatie ervoor dat talent zijn weg vindt naar de sector en er zich een hele loopbaan lang in kan ontplooien. Dit impliceert een aantrekkelijk sociaal statuut, de nodige competenties en veilige werkomstandigheden op de bouwplaats.