Erasmus Duaal: een unieke ervaring!

Door de groeiende globalisering is het ook vanuit het onderwijs evident dat leerlingen zich bewust moeten worden van het feit dat ze niet enkel lokaal, maar gerust internationaal mogen leren denken. Erasmus paste dit principe reeds toe op studenten in het hoger onderwijs via internationaliseringsprojecten. Sinds enkele jaren kunnen evenwel ook jongeren uit duale richtingen en systemen van leren en werken hun kansen op de arbeidsmarkt verhogen via een werkervaring in het buitenland. Dit schooljaar konden meer dan 100 duale leerlingen uit diverse sectoren en alle onderwijsnetten uit heel Vlaanderen gebruik maken van dit initiatief.

Petrus en Paulus Oostende was de eerste West-Vlaamse school die mee ingestapt is in het Erasmus duaal-project. Remi Vandeputte, leerkracht en begeleider, wilde zo’n buitenlands project op poten zetten voor de bouwopleiding Ruwbouw Duaal en kwam zo in contact met Ben Bruyndonckx, die het project Erasmus Duaal trekt vanuit Syntra Vlaanderen.


Remi Vandeputte:
Een boeiende kruisbestuiving waar zowel de buitenlandse partner als de leerling enthousiast over waren!

Voor- en nadelen Erasmus duaal


Het enige nadeel is dat de Vlaamse werkgever ‘zijn pupil’ veertien dagen moet missen. 

De voordelen zijn echter talrijk! Leerjongeren ondervinden met dit project aan den lijve hoe belangrijk communicatie is, ook in de bouwsector. Zowel de bouwheer, de onderaannemers als de arbeiders kunnen van over de hele wereld afkomstig zijn en spreken dus vaak verschillende talen. Leerlingen waren nu zelf de anderstaligen en hebben goed ondervonden hoe belangrijk (vreemde) talen voor hen zijn. Dat het geen goed idee is om Engels en Frans op school te verwaarlozen, was na enkele dagen overduidelijk. 

Een tweede voordeel is dat de jongeren heel wat verantwoordelijkheden moeten opnemen, wat hun zelfredzaamheid en organisatievermogen vergroot. Ook wordt het budgetbewustzijn wat aanscherpt, aangezien de Erasmusbeurs slechts een beperkt budget omvat. Verder voelen de leerjongeren zelf aan dat de attitudes waar op school zo vaak op wordt gehamerd, essentieel zijn om te kunnen slagen voor een Erasmusstage. Vroeg opstaan, lange werkdagen, weg van huis, zwaar werk verrichten … kortom, een stap in het volwassen worden. 

Een derde, niet te verwaarlozen voordeel betreft uiteraard de kennis en de vaardigheden die opgedaan worden tijdens de oefenmomenten op de werf. De leerlingen kregen de mogelijkheid om te werken op unieke sites – zoals de renovatie van het huis van de beroemde Italiaans dichter Leopardi – en voerden opdrachten uit die ze in België nooit hadden kunnen realiseren, zoals opgravingen op een archeologische site.


■ Groeien naar een volwaardige werknemer in de bouwsector

Iemand die op Erasmus Duaal is durven te gaan en een Europass Mobility Document heeft ontvangen, toont aan dat hij flexibel is, bereid is om te leren van anderen en vlot in een (multicultureel) team kan werken! De leerjongeren worden continu uitgedaagd om hun eigen werk én dat van hun collega’s in vraag te stellen, wat hen meer inzicht geeft in hun beroep. Dit initiatief zal hun perceptie van de bouwwereld fundamenteel veranderen! 


■ Reacties van de jongeren zelf

Het was een beklijvende ervaring om naar de andere kant van Europa te trekken en daar als 18-jarige te mogen werken. Bij de vraag of ze nog eens op Erasmus Duaal zouden willen, was het antwoord unaniem ja.


Over Constructiv
Constructiv is de dienstverlenende organisatie van en voor de bouwsector. Als fonds voor bestaanszekerheid, opgericht door de sociale partners van het bouwbedrijf, ijvert onze organisatie ervoor dat talent zijn weg vindt naar de sector en er zich een hele loopbaan lang in kan ontplooien. Dit impliceert een aantrekkelijk sociaal statuut, de nodige competenties en veilige werkomstandigheden op de bouwplaats.