Lerend netwerk duaal leren
Reeds twee schooljaren brengen wij Antwerpse en Vlaams-Brabantse scholen met een aanbod ruwbouw in duaal leren samen onder het lerend netwerk duaal leren. Dit lerend netwerk dient in hoofdzaak om op een innovatieve manier van elkaar te leren en soms zelfs nieuwe inzichten te creëren.
Ook Constructiv deed van alle partijen veel kennis op en kon zo de noden nog beter inschatten en vooral de samenwerking met de scholen verder uitbouwen. Inhoudelijk werd samen gewerkt rond thema’s zoals het creatief omgaan met de contouren van het decreet duaal leren, promotie en perceptie, evaluatie en differentiatie, screening, matching, arbeidsrijpheid en het vinden van de juiste profielen, mentorschap, enz.
De vergaarde kennis resulteert in concrete en direct inzetbare tools voor scholen en bedrijven ... kortom een win-win voor alle partijen!
Vernieuwde blik op screening arbeidsrijpheid voor de opstart van het traject duaal leren
We kijken even binnen bij een school die zich al twee jaar met hart en ziel toespitst op het project duaal leren en waar de bouwopleiding ruwbouw in een duaal traject georganiseerd wordt. Het GO! Atheneum Nieuwpoort mag zich ondertussen een van dé West-Vlaamse duale voorbeeldscholen noemen.
De eerste en misschien wel belangrijkste voorwaarde voor het slagen van een duaal traject, is een correcte screening. Dit gebeurt bij GO! Atheneum Nieuwpoort onder andere door een casusoefening waarbij leerlingen in groepjes van twee en onder tijdsdruk een traphekje van Ikea in elkaar moeten steken. De trajectbegeleider leidt veel af uit het gedrag van de jongeren, zoals: wie neemt de leiding, wie neemt initiatief, wie vraagt om hulp, hoe gaan de leerlingen met elkaar om, kunnen ze het plan lezen en volgen?
De leerlingen krijgen bovendien de opdracht een collage over zichzelf te maken en deze voor te stellen aan hun begeleider. Hieruit kan de trajectbegeleider afleiden in hoeverre de leerling beschikt over een goede portie zelfkennis. Tot slot maakt de trajectbegeleider een persoonlijke inschatting van de leerling.
Dit type van screening verhoogt de correcte oriëntering van een jongere en draagt bij tot een goede start van het duaal leren.