STEM-acties

De voorgaande acties hadden betrekking op het schoolniveau. Uiteraard zijn er ook acties die het bouwonderwijs ondersteunen op beleidsniveau. Een daarvan is het STEM-actieplan dat wij hebben kunnen opstellen dankzij extra middelen van de Vlaamse regering en in samenwerking met enkele sectoren.

STEM is de afkorting van de Engelse termen Science, Technology, Engineering en Mathematics. Dit is exact wat de samenleving van vandaag typeert: er bestaat tegenwoordig immers een hoge nood aan technische of wetenschappelijke profielen, oftewel STEM-profielen.

De bouwsector behoort tot het STEM-domein. Door het opzetten en ondersteunen van diverse STEM-acties en initiatieven willen wij de interesse van jongeren voor techniek en wetenschappen stimuleren en de tekorten aan afgestudeerde bouwvakarbeiders opvullen.

■ Sinds 2016 heeft Constructiv een samenwerkingsakkoord afgesloten met een aantal hogescholen die instaan voor de inhoudelijke sturing van de STEM-academies, een netwerk van buitenschoolse initiatieven waar kinderen en jongeren op interactieve wijze kunnen werken rond een van de vier STEM-thema’s. De STEM-academie is een overkoepelend netwerk dat in opdracht van de Vlaamse Overheid wordt gecoördineerd door Technopolis. In hoofdzaak beoogt onze samenwerking het stimuleren en het lokaal verspreiden van de ontwikkeling van bouwgerichte onderwerpen.

■ Sinds 2018 ondersteunt Constructiv Ontdek Techniektalent, een initiatief van het Flankerend Onderwijs van de Provincie Limburg, dat tot doel heeft kinderen uit het gewone en buitengewone kleuter- en basisonderwijs op een speelse manier te laten kennismaken met wetenschap en techniek en hun talent hiervoor te stimuleren. Het project biedt onder andere vorming, ondersteuning en methodieken aan voor leerkrachten uit het kleuter- en basisonderwijs.

■ Eind 2018 kregen de sectoren de kans om enkele initiatieven uit te werken via een addendum bij het sectorconvenant. Het doel van het STEM-addendum was om de sectoren verder te responsabiliseren als belangrijke partners in het STEM-beleid. Er werden drie concrete acties uitgewerkt:

▪ STEM-CHECK: hiermee maken we de STEM-geletterdheid van kinderen zichtbaar. Hoofdzakelijk worden de talenten met specifieke affiniteit tot de richtingen elektriciteit, hout of bouw in beeld gebracht. Zo kan de leerkracht de leerling beter oriënteren en dit ook staven naar de ouders toe. Naast het STEM-assessment is ook doorverwijzing naar de studie- en beroepskeuze voorzien. Ouders kunnen dan samen met hun kind en op basis van zijn of haar talenten doelbewuste keuzes maken voor de toekomst.
▪ STEM-postercampagne: hiermee vestigen we enerzijds de aandacht op STEM en wordt anderzijds via de beelden een link gelegd naar de bouwsector. De posters zijn zo gekozen dat iedereen zich erin kan terugvinden: meisjes en jongens, jongeren van allochtone afkomst, moeders of vaders, enz.
▪ Sectoroverschrijdende STEM-adviseurs en het opzetten van een lerend STEM-netwerk voor de sectoren.
De eerste twee acties werden opgezet in samenwerking met Woodwize en Volta, de laatste actie in samenwerking met 12 andere sectoren.

Over Constructiv
Constructiv is de dienstverlenende organisatie van en voor de bouwsector. Als fonds voor bestaanszekerheid, opgericht door de sociale partners van het bouwbedrijf, ijvert onze organisatie ervoor dat talent zijn weg vindt naar de sector en er zich een hele loopbaan lang in kan ontplooien. Dit impliceert een aantrekkelijk sociaal statuut, de nodige competenties en veilige werkomstandigheden op de bouwplaats.